Gra terenowa ‒ sposób na aktywną naukę przestrzegania zasad higieny

Co zrobić, żeby zajęcia na temat przestrzegania zasad higieny nie były dla młodzieży nudne? Można na przykład przeprowadzić je w formie gry terenowej. Ten pomysł na pewno się sprawdzi, o czym świadczy doświadczenie klas uczestniczących w pierwszej edycji Akcji Tron. Wówczas młodzież przeprowadziła w swoich szkołach grę terenową według zaproponowanego scenariusza. W tym roku również możecie Państwo z niego skorzystać (jest do pobrania po zalogowaniu się na stronie www.akcjatron.pl) albo zrealizować swój własny pomysł. Podpowiadamy, jak przygotować grę terenową w formie podchodów
Czym są podchody?
Podchody to prosta gra terenowa, polegająca na odnajdywaniu określonego miejsca lub grupy osób według pozostawionych wskazówek. Istnieją różne warianty podchodów. Do nauki przestrzegania zasad higieny można skorzystać np. z wariantu z przygotowanymi wcześniej zadaniami, gdzie liczą się czas dotarcia na miejsce oraz poprawność rozwiązanych zadań.
Jak się przygotować do gry?
- Najpierw trzeba poszukać pomocników – najlepiej innych nauczycieli lub rodziców dzieci, którzy nie tylko będą stać w punktach z zadaniami, lecz także będą czuwać nad bezpieczeństwem uczniów.
- Potem trzeba wybrać teren, na którym odbędzie się rozgrywka, wyznaczyć na nim trasę i określić, gdzie ukryte będą zadania. Aby gra była atrakcyjna, warto wyjść na otwartą przestrzeń, jednak rywalizacja może się odbyć również w szkole. Jeżeli zorganizują Państwo podchody poza terenem szkoły, każdej grupie uczniów powinien towarzyszyć opiekun, który będzie czuwać nad tym, aby młodzież się nie zgubiła.
- Następnie należy przygotować zestawy zadań do wykonania w każdym odnalezionym punkcie, a dla każdej grupy długopis i kartę, na której znajdą się:
- nazwa grupy,
- czas wyjścia na trasę podchodów (wpisuje osoba wypuszczająca grupę),
- miejsca na wpisanie rozwiązań zadań lub potwierdzenie, że zadanie zostało wykonane poprawnie,
- czas dotarcia do miejsca docelowego (wpisuje osoba czekająca na grupę).
- Teraz można ustalić, czym będą oznaczane strzałki i symbole wskazujące, co uczniowie mają zrobić na trasie.
- Na koniec warto przygotować dla wszystkich nagrody. Nagrodą dla wszystkich grup może być też wspólne ognisko w miejscu docelowym.
Przykładowe komentarze do graficznych wskazówek
- Idźcie prosto przed siebie.
- Po trzech krokach skręćcie w prawo.
- Po pięciu metrach szukajcie punktu z zadaniem.
Przykładowe zadania
W terenie dobrze sprawdzą się zadania sprawdzające codzienne zachowania higieniczne. Mogą one dotyczyć np.
- prawidłowego mycia rąk,
- higieny osobistej,
- zachowań higienicznych w terenie,
- ubioru adekwatnego do pogody.
Niektóre zadania mogą mieć charakter praktyczny czy kreatywny. Uczniowie mogą np.:
- układać puzzle z obrazkiem przedstawiającym łazienkę,
- budować miniaturowy sedes z szyszek i patyków,
- narysować komiks o złych bakteriach.
Jak przebiega gra?
- Grupy ustawiają się na starcie. Pierwsza grupa startuje np. o 12.00, druga o 12.15, trzecia o 12.30 itd.
- Młodzież stara się w jak najkrótszym czasie odnaleźć wszystkie punkty i wykonać znajdujące się tam zadanie. Opiekun danego zadania wpisuje na karcie punkty przyznane grupie za jego wykonanie.
- Po zakończeniu gry opiekunowie podliczają punkty, sprawdzają czas każdej grupy i ogłaszają zwycięzców.
Dobry pomysł
Grupy oczekujące na start mogą zacząć pisać np. piosenkę do śpiewania pod prysznicem. Gdy ostatnia grupa ruszy na szlak, opiekun przekaże zdjęcie tekstu piosenki do opiekuna na ostatnim stanowisku tak, aby uczniowie z pierwszej grupy również mogli dopisać swoją zwrotkę, gdy będą czekać na pozostałych.