Film o dobrych zachowaniach higienicznych w szkolnej toalecie – czyli o czym?

1_Film o dobrych zachwoaniach higienicznych czyli o czym_Pixabay.jpg

Jak zabrać się do stworzenia filmiku?

Nakręcenie krótkiego filmu wymaga przygotowania – kilku ważnych etapów poprzedzających samo kręcenie. Trzeba:

  • mieć pomysł na film;
  • stworzyć scenariusz, według którego będzie nagrywany (rozpisać sceny kolejno po sobie następujące);
  • przemyśleć i – najlepiej – opisać, jak będzie wyglądał film, co, kto i kiedy się będzie działo, kto i co będzie się pojawiać, czy/jaka będzie muzyka, czy będą dialogi albo narrator;
  • wyznaczyć osoby, które będą operatorami telefonu, będą czuwać nad dokładnością realizacji scenariusza;
  • wyznaczyć reżysera (osobę, która będzie decydować o najważniejszych sprawach – może być to grupa osób).

Pamiętaj!

  • Proszę pamiętać o ochronie wizerunku uczniów i uczennic. Najlepiej zrezygnować z pokazywania twarzy młodych osób. Jeśli jednak twórcy filmu zdecydują się na udostepnienie swojego wizerunku, nie tylko ich zgoda jest potrzebna, ale również ich prawnych opiekunów.
  • Film nie powinien zawierać obrazów zawstydzających występujące w nim osoby. Nie może także sprawiać, że oglądający młody człowiek może poczuć się niekomfortowo (zażenowany, zakłopotany). Nie można ukazywać nikogo w złym świetle.
  • Można wykorzystać elementy prezentacji, animacji, czy napisy pojawiające się w dymkach, jak w komiksie. Bohaterem filmu może być np. maskotka lub element wyposażenia łazienki, który tłumaczy, jak go używać.

Czym są dobre zachowania higieniczne w szkolnej toalecie?

Co zniechęca młodzież do korzystania ze toalet szkolnych? Brak papieru toaletowego, ręczników, mydła, ciepłej wody, brudna toaleta, tłok, inni użytkownicy toalety. Zabezpieczanie środków związanych z wyposażeniem toalety leży w gestii szkoły, ale są zachowania, które zależą od samej młodzieży, czynności związane z dobrymi zachowaniami higienicznymi, np.:

  • mycie rąk,
  • właściwe używanie papieru toaletowego i ręczników,
  • opuszczanie deski po skorzystaniu z toalety,
  • spłukiwanie sedesu,
  • używanie szczotki do sedesu,
  • zaangażowanie w utrzymanie czystości,
  • nietraktowanie sedesu jak śmietnika,
  • szanowanie prywatności innych,
  • unikanie picia lub jedzenia w toalecie,
  • niesiadanie na podłodze,
  • odpowiednie szybkie korzystanie z toalety (nieblokowanie kabiny),
  • wykorzystywanie toalety we właściwych celach (nietworzenie sztucznego tłumu),
  • powstrzymanie się od komentarzy dotyczących korzystania z toalety przez innych,
  • pomoc innym użytkownikom toalety, jeśli zachodzi taka potrzeba,
  • odpowiednie zachowanie w toalecie, które nie deprymuje innych,

Przykłady dobrych zachowań higienicznych

  • Mycie rąk. Obowiązkowa czynność – mycie rąk wodą i mydłem po skorzystaniu z toalety oraz przed jedzeniem.
  • Właściwe używanie papieru toaletowego. Papier toaletowy używamy w celach higienicznych, wrzucamy go do sedesu. Używamy go w rozsądnej i potrzebnej ilości. Nie może służyć do zabawy, która nie tylko uniemożliwi innym skorzystanie z niego, ale też jest zwykłym marnotrawstwem (np. wrzucanie rolek do toalety lub zmaczanie papieru, robienie z niego kulek i rzucanie o ścianę…).
  • Opuszczanie deski. Po skorzystaniu toalety opuszczamy deskę, co zapobiega m.in. wydostawaniu się nieprzyjemnych zapachów. Dopiero po opuszczeniu deski spuszczamy wodę (bakterie mają mniej szans na rozprzestrzenienie się).
  • Spłukiwanie sedesu. Po skorzystaniu z toalety zawsze pamiętajmy o spłukiwaniu sedesu. Zadbajmy o komfort innych użytkowników („Bądź jak nindża – nie zostawiaj śladów”).
  • Używanie szczotki do sedesu. Używaj szczotki do sedesu, jeśli zauważysz jakiekolwiek zanieczyszczenia w muszli. Wypłucz ją w oczku toalety, odłóż na miejsce. Zostaw po sobie sedes i deskę w stanie pozwalającym na skorzystanie z nich przez innych
  • Zaangażowanie się w utrzymanie czystości. Zwracaj uwagę na porządek w toalecie – jeśli widzisz, że coś jest brudne, niedziałające (zatkany sedes, umywalka) – powiadom nauczyciela.
  • Nietraktowanie sedesu jak śmietnika. Sedes to nie śmietnik. Śmieci, resztki jedzenia wrzucaj do śmietnika, a nie do muszli klozetowej. Wyrzucaj podpaski i inne środki higieniczne do kosza, a nie do sedesu czy na podłogę.
  • Szanowanie prywatności innych. Najpierw zapukaj do kabiny. Nie szarp za klamkę. Gdy ktoś jest w środku, nie komentuj i nie wal w drzwi. Nie zaglądaj do otwartych drzwi kabiny i pozwól innym korzystać z toalety w spokoju. Nie popychaj osoby stojącej przy pisuarze. Nie przyglądaj się, jak oddaje mocz.
  • Unikanie picia lub jedzenia w toalecie. Nie należy spożywać posiłków ani pić napojów w toalecie.
  • Niesiadanie na podłodze. Nie siadaj na podłodze toalety, nie stawiaj tam plecaka – to niehigieniczne.
  • Nieblokowanie kabiny. Unikaj zamykania się w kabinie na pogaduchy czy plotki. Blokujesz innym dostęp do toalety – niektórzy muszą z niej skorzystać szybko, z powodu złego samopoczucia, choroby czy miesiączki. W czasie przerwy zdarza się odwiedzanie ubikacji bez potrzeby – nie rób sztucznego tłumu, nie utrudniaj korzystania z toalety innym. Nie każdy czuje się komfortowo, korzystając z kabiny czy pisuaru, gdy w toalecie jest kilka osób.
  • Niekomentowanie korzystających z toalety. Odgłosy dochodzące z kabiny związane z defekacja są normalne – nie śmiej się, nie komentuj, wykaż się empatią i zrozumieniem. Pomyśl, jak czuje się osoba w kabinie, która musi wysłuchiwać komentarzy.
  • Odpowiednie używanie umywalki. Umywalka to nie brodzik. Korzystając z umywalki, nie rozchlapuj wody, użyj odpowiedniej ilości mydła. Zakręć kran, gdy skończysz myć dłonie.
  • Odpowiednie używanie środków higienicznych. Papier i ręczniki to nie materiał do plastycznych eksperymentów. Szanuj je i bezmyślnie nie niszcz.
  • Pomoc innym w razie potrzeby. W ubikacji staraj się pomóc kolegom lub koleżankom, np. przypilnuj drzwi kabiny, pomóż w razie awarii (brak papieru czy wezwanie pomocy). Po skorzystaniu z toalety zamknij za sobą drzwi. Uważaj, wychodząc ze szkolnej ubikacji, by nikogo nie uderzyć drzwiami – otwieraj i zamykaj je ostrożnie.
  • Odpowiednie zachowanie. Krzyki, śmiechy, pisk – mogą deprymować korzystających z ubikacji. Unikaj takiej formy ekspresji. Ubikacja to także nie siłownia – traktuj z szacunkiem sprzęty, nie szarp, nie trzaskaj drzwiami.

 

zamknij zamknij
Zagłosuj
Powyższy przycisk ZAGŁOSUJ pokieruje Cię do konkretnej pracy na naszej stronie na Facebooku.
Zostaw pod nią LAJK lub inną facebookową reakcję.
zamknij zoom zamknij