Film o dobrych zachowaniach higienicznych w szkolnej toalecie – czyli o czym?

Jak zabrać się do stworzenia filmiku?
Nakręcenie krótkiego filmu wymaga przygotowania – kilku ważnych etapów poprzedzających samo kręcenie. Trzeba:
- mieć pomysł na film;
- stworzyć scenariusz, według którego będzie nagrywany (rozpisać sceny kolejno po sobie następujące);
- przemyśleć i – najlepiej – opisać, jak będzie wyglądał film, co, kto i kiedy się będzie działo, kto i co będzie się pojawiać, czy/jaka będzie muzyka, czy będą dialogi albo narrator;
- wyznaczyć osoby, które będą operatorami telefonu, będą czuwać nad dokładnością realizacji scenariusza;
- wyznaczyć reżysera (osobę, która będzie decydować o najważniejszych sprawach – może być to grupa osób).
Pamiętaj!
- Proszę pamiętać o ochronie wizerunku uczniów i uczennic. Najlepiej zrezygnować z pokazywania twarzy młodych osób. Jeśli jednak twórcy filmu zdecydują się na udostepnienie swojego wizerunku, nie tylko ich zgoda jest potrzebna, ale również ich prawnych opiekunów.
- Film nie powinien zawierać obrazów zawstydzających występujące w nim osoby. Nie może także sprawiać, że oglądający młody człowiek może poczuć się niekomfortowo (zażenowany, zakłopotany). Nie można ukazywać nikogo w złym świetle.
- Można wykorzystać elementy prezentacji, animacji, czy napisy pojawiające się w dymkach, jak w komiksie. Bohaterem filmu może być np. maskotka lub element wyposażenia łazienki, który tłumaczy, jak go używać.
Czym są dobre zachowania higieniczne w szkolnej toalecie?
Co zniechęca młodzież do korzystania ze toalet szkolnych? Brak papieru toaletowego, ręczników, mydła, ciepłej wody, brudna toaleta, tłok, inni użytkownicy toalety. Zabezpieczanie środków związanych z wyposażeniem toalety leży w gestii szkoły, ale są zachowania, które zależą od samej młodzieży, czynności związane z dobrymi zachowaniami higienicznymi, np.:
- mycie rąk,
- właściwe używanie papieru toaletowego i ręczników,
- opuszczanie deski po skorzystaniu z toalety,
- spłukiwanie sedesu,
- używanie szczotki do sedesu,
- zaangażowanie w utrzymanie czystości,
- nietraktowanie sedesu jak śmietnika,
- szanowanie prywatności innych,
- unikanie picia lub jedzenia w toalecie,
- niesiadanie na podłodze,
- odpowiednie szybkie korzystanie z toalety (nieblokowanie kabiny),
- wykorzystywanie toalety we właściwych celach (nietworzenie sztucznego tłumu),
- powstrzymanie się od komentarzy dotyczących korzystania z toalety przez innych,
- pomoc innym użytkownikom toalety, jeśli zachodzi taka potrzeba,
- odpowiednie zachowanie w toalecie, które nie deprymuje innych,
Przykłady dobrych zachowań higienicznych
- Mycie rąk. Obowiązkowa czynność – mycie rąk wodą i mydłem po skorzystaniu z toalety oraz przed jedzeniem.
- Właściwe używanie papieru toaletowego. Papier toaletowy używamy w celach higienicznych, wrzucamy go do sedesu. Używamy go w rozsądnej i potrzebnej ilości. Nie może służyć do zabawy, która nie tylko uniemożliwi innym skorzystanie z niego, ale też jest zwykłym marnotrawstwem (np. wrzucanie rolek do toalety lub zmaczanie papieru, robienie z niego kulek i rzucanie o ścianę…).
- Opuszczanie deski. Po skorzystaniu toalety opuszczamy deskę, co zapobiega m.in. wydostawaniu się nieprzyjemnych zapachów. Dopiero po opuszczeniu deski spuszczamy wodę (bakterie mają mniej szans na rozprzestrzenienie się).
- Spłukiwanie sedesu. Po skorzystaniu z toalety zawsze pamiętajmy o spłukiwaniu sedesu. Zadbajmy o komfort innych użytkowników („Bądź jak nindża – nie zostawiaj śladów”).
- Używanie szczotki do sedesu. Używaj szczotki do sedesu, jeśli zauważysz jakiekolwiek zanieczyszczenia w muszli. Wypłucz ją w oczku toalety, odłóż na miejsce. Zostaw po sobie sedes i deskę w stanie pozwalającym na skorzystanie z nich przez innych
- Zaangażowanie się w utrzymanie czystości. Zwracaj uwagę na porządek w toalecie – jeśli widzisz, że coś jest brudne, niedziałające (zatkany sedes, umywalka) – powiadom nauczyciela.
- Nietraktowanie sedesu jak śmietnika. Sedes to nie śmietnik. Śmieci, resztki jedzenia wrzucaj do śmietnika, a nie do muszli klozetowej. Wyrzucaj podpaski i inne środki higieniczne do kosza, a nie do sedesu czy na podłogę.
- Szanowanie prywatności innych. Najpierw zapukaj do kabiny. Nie szarp za klamkę. Gdy ktoś jest w środku, nie komentuj i nie wal w drzwi. Nie zaglądaj do otwartych drzwi kabiny i pozwól innym korzystać z toalety w spokoju. Nie popychaj osoby stojącej przy pisuarze. Nie przyglądaj się, jak oddaje mocz.
- Unikanie picia lub jedzenia w toalecie. Nie należy spożywać posiłków ani pić napojów w toalecie.
- Niesiadanie na podłodze. Nie siadaj na podłodze toalety, nie stawiaj tam plecaka – to niehigieniczne.
- Nieblokowanie kabiny. Unikaj zamykania się w kabinie na pogaduchy czy plotki. Blokujesz innym dostęp do toalety – niektórzy muszą z niej skorzystać szybko, z powodu złego samopoczucia, choroby czy miesiączki. W czasie przerwy zdarza się odwiedzanie ubikacji bez potrzeby – nie rób sztucznego tłumu, nie utrudniaj korzystania z toalety innym. Nie każdy czuje się komfortowo, korzystając z kabiny czy pisuaru, gdy w toalecie jest kilka osób.
- Niekomentowanie korzystających z toalety. Odgłosy dochodzące z kabiny związane z defekacja są normalne – nie śmiej się, nie komentuj, wykaż się empatią i zrozumieniem. Pomyśl, jak czuje się osoba w kabinie, która musi wysłuchiwać komentarzy.
- Odpowiednie używanie umywalki. Umywalka to nie brodzik. Korzystając z umywalki, nie rozchlapuj wody, użyj odpowiedniej ilości mydła. Zakręć kran, gdy skończysz myć dłonie.
- Odpowiednie używanie środków higienicznych. Papier i ręczniki to nie materiał do plastycznych eksperymentów. Szanuj je i bezmyślnie nie niszcz.
- Pomoc innym w razie potrzeby. W ubikacji staraj się pomóc kolegom lub koleżankom, np. przypilnuj drzwi kabiny, pomóż w razie awarii (brak papieru czy wezwanie pomocy). Po skorzystaniu z toalety zamknij za sobą drzwi. Uważaj, wychodząc ze szkolnej ubikacji, by nikogo nie uderzyć drzwiami – otwieraj i zamykaj je ostrożnie.
- Odpowiednie zachowanie. Krzyki, śmiechy, pisk – mogą deprymować korzystających z ubikacji. Unikaj takiej formy ekspresji. Ubikacja to także nie siłownia – traktuj z szacunkiem sprzęty, nie szarp, nie trzaskaj drzwiami.